Home Články TraktorPulling
TraktorPulling PDF Tisk Email
Napsal uživatel Alois Mitrenga   
Úterý, 22 Červen 2010 19:49

 

Závody traktorů - sport pro tvrdé farmáře

Autor: Alois Mitrenga

Vytvořeno: 20.září 2008

 

Závody traktorů – tractor pulling jsou velmi zajímavým odvětvím motoristického sportu. Základním kritériem tohotoIMG_4559.JPG (78767 bajtů) trochu bláznivého sportu je síla traktoru – na jak dlouhou vzdálenost utáhne mnohatunové závaží.

U nás téměř neznámý sport je ve světě velmi populární, existuje americká verze / ještě bláznivější / a evropské pojetí. V Evropě je tento sport zastřešen Evropskou komisí traktorových závodů – ETPC se sídlem v Holandsku. Asociace pořádá mnoho závodů po celé Evropě – v otevřeném prostoru i v halách.

Traktory pro závody se dělí do více kategorií – nejmenší jsou tzv. minipullers, ale pozor – ani ne tunové traktůrky disponují výkonem i přes 1000 KS / ano – čtete správně – tisíc koní, ne sto /.

IMG_3819.JPG (99795 bajtů)„Nejtraktorovatější“ kategorií jsou Super stock – mohli bychom je nazvat kategorií  Silueta - vysoce upravené stroje, avšak  karosářsky a barevně se blížící známým traktorovým značkám. Králi v této  kategorií jsou nejznámější značky – JD, CASE, MF, NH, Valmet atd.  K vidění byla i silueta našeho známého traktoru Crystal ZTS 120 – bůhví, co se skrývalo pod kapotou, ale podle zvuku to nebyl ten „náš“ známý motor.

Super stocks těch nejlepších mají „poetická“  jména – např. Red alert / rudý strážce / nebo třeba Green monster / zelená příšera / - poznáte je podle barev ?  A také to nejsou žádní lenoši – motory jsou naladěny na výkon přesahující 2000 KS, mimochodem – s 16 barovým přeplňováním a s desetinásobnou dávkou paliva. To vše ladičští kouzelníci  „vytáhnou“ z motorů,  které musí mít původní blok !starlight  express 49834310.jpg (204996 bajtů)

Největšími příšerami oplývá však kategorie Modifieds – to jsou ti největší, nejsilnější a nejbrutálněji vypadající.  Toto je kategorie, která by se dala nazvat Volná - tedy cokoliv do čehokoliv. Do podvozku vzdáleně připomínající traktor se namontuje například dohromady 6 osmiválcových motorů, 2 turbínové motory z bitevních vrtulníků nebo třeba 2 motory z bombardéru. Výkon ?  Brzy by mohla být překonána hranice 10 000 KS, sedm tisíc koní je standardem. Nepředstavitelné stroje.

Jak vznikl tento sport ?  Když se na počátku 20. století začalo rodit profesionální zemědělství v USA, bylo potřeba odstranit z půdy spousty kamení za pomocí koní. Jeden farmář řekl druhému, že obdělal větší plochu než on, ten nevěřil, přišla sázka.  A tak začalo soupeření –později se použily traktory. Ani v Evropě nezůstávali pozadu – traktory pro práci se v neděli začaly používat k zábavě. V Čechách se pořádala velmi významná soutěžní akce v září 1913 v Litovli, pořadatelem byla Ústřední hospodářská společnost pro království České.

V době 2. světové války se výrazněji mechanizovalo zemědělství a začaly se požívat traktory. Poprvé se také objevilo odstraňování kamenů traktorem jako soutěžní disciplína. Tyto soutěže byly nejenom sportovním kláním, ale také významně napomáhaly rozšiřování trhu traktorů.

V průběhu let se traktory stávaly většími a soupeření bylo těžší. A tak byly vynalezeny závaží ve tvaru radlice se stálým zatížením. Bylo to závaží spojeno s traktorem pomocí řetězu. Později vyvstala myšlenka postupně závaží ještě více zatěžovat během jízdy. Spousty dobrovolníků šly vedle brázdy a šlapaly na radlici. Čím větší obdělaná plocha, tím vyšší umístění. Jestliže traktor zvládl dojet až do konce brázdy, byl nazván „Full Pull“ a postoupil do finále.

Za pár let tahání se traktory dále zvětšily, výkon se více zvyšoval.  Shánění dobrovolníků bylo těžší a těžší, protože traktory jezdily rychleji a rychleji. Také bezpečnost začala být problémem. Řešením bylo sestavení nového zařízení na přemísťování závaží během jízdy. Tato radlice - závaží měla v zadní části kola. Při startu byla závaží umístěna nad koly. Jakmile traktor začal táhnout, závaží se pomocí řetězu přemístila před plát radlice. Vzrůstalo tření a v určitém bodě traktor se traktor zastavil. Kdo dojede dál, vyhrává.

Tento princip se používá dodnes. Nejlepší výsledek v tahu vzniká, když má traktor rychlý start.  Na začátku dráhy je zátěž lehká a může být vyvinuta velká rychlost. Když vzrůstá tření a rychlost, závaží se posouvá směrem dopředu – blíže k traktoru. V současnosti traktor překoná vzdálenost přibližně do 100 m. pro dosažení mety „Full Pull“ – tedy něco jako Plný tah.

Nejdůležitější pro vítězství je nejen výkon motoru, ale hlavně  vyvážení traktoru. I traktor se 4000 KS může porazit traktor se 7000 KS, má –li lepší rozložení hmotností.

Nezapomenutelným, ale i až na uši bolestivým zážitkem může být vaše sledování závodů v kryté hale. Takovéto závody se konají pravidelně v Rotterdamské hale Ahoy, soutěž je doprovázena uši trhajícím hlukem a charakteristickým pachem spalin motorů. Jak tichými ve srovnání s těmito závody jsou produkce rockových hvězd.

Závody nejsilnějších strojů na světě mají tedy jméno Tractor pulling.

Alois Mitrenga

LAST_UPDATED2