Home FAQ Dobíjení
Dobíjení PDF Tisk Email
Napsal uživatel Admin   
Středa, 13 Říjen 2010 20:02

Dobíjení traktoru

alternátorem/dynamem

 

Alternátor -s regulátorem

Moderní motory jsou už opatřeny alternátory s vlastním regulátorem. Zapojení je jednoduché, hlavní silovy kabel (B+) vede k baterce (startéru), další kabel ke kontrolce dobíjení, která musí být napájená od klíčku (15). Kontrolka je důležitá, bez ni se alternátor nenabudí a nebude dobíjet. Některé alternátory pro dieslové motory mají výstup W pro otáčkoměr, nebo vstupní signál pro řídící jednotku. Bohužel standartní otáčkoměr pro benzínové motory nebude na tento signál fungovat.

 

Alternátor -bez regulátoru

Straší alternátory nemají integrovaný regulátor, ten je nutno zapojit zvlášť. Takový alternátor poznáme od moderního podle toho, že má navíc výstup označeny jako M (DF), tento kontakt se přivede do regulátoru se stejným označením "M" (DF). Druhý výstup z alternátoru značený "R" se přivede na kontorlku dobíjení a taky do regulátoru jako R nebo D+. Regulátor musí byt ukostřený, někdy býva kontakt na kostru zvlášť (plastová verze) označení B- (31). Poslední kontakt regulátoru je napětí od klíčku (15) nebo (54). Silový kabel z alternátoru se rovněž přivadí ke startéru nebo baterce. Alternátor musí být taky ukostřen, to býva přes blok motoru.

Dynamo

Je starší, už méně použivaná alternativa dobíjení. Nevýhodou je, že se stoupajícími otáčkami stoupá napětí. Zapojení je stejné, dynamo má silový vývod na baterku, M (DF) a R (D+) do regulátoru. Kontorlka dobíjení přijde mezi kontakty D+ a 15/54 od klíčku.

Kontrola dobíjení

používá se klasická kontorlka o výkonu 2W pro mechanický regulátor, a 4W pro elektornický regulátor. Lze použít i ampérmetr.

LAST_UPDATED2