Historie výroby traktorů v českých zemích Tisk
Napsal uživatel Alois Mitrenga   
Úterý, 22 Červen 2010 19:50

 

Historie výroby traktorů v českých zemích

Autor: Alois Mitrenga

Vytvořeno: 20.září 2008

 

Historie používání traktorové techniky má v Českých zemích dlouhou historii. Novodobá historie traktorů je sice spjata se značkou Zetor, ale pravěk traktorů patřil jiným výrobcům.

Kdy vlastně vznikl traktor a byly první samohyby vůbec traktory? Z dochovaných písemností vyčteme, že prvním konstruktérem by mohl být jakýsi nadporučík CK armády p. Jan / nikoliv František / Bauer, který měl v paměti anglické stroje – samohybné pluhy. Poprvé jeho parní motorový pluh byl prakticky představen v Židlochovicích v listopadu 1853. Vývoj ale nebyl dotažen do konce, stroj byl nespolehlivým, složitým a pokusy brzy skončily v zapomenutí.

Poté přišla éra parních – lanových pluhů, například v r. 1902 používalo tento systém u nás přes 300 zemědělských podniků.

Ale mezitím se už Americe dělaly první pokusy s použitím spalovacích motorů pro traktorové samohyby – uexcelsior.jpg (24430 bajtů)ž v r. 1901 fungovaly první stroje. Na evropském kontinentu se představily v r. 1907 první motorové pluhy se značkou Deutz. Česká konstruktérská škola neměla v historii takové potíže se zaostáváním – už v r. 1911 vyjíždí slavný stroj páně Snětiny !

První automobilový pluh v Čechách – systém Václav Snětina z  Přistoupimi u Brodu -  tento byl hlavním lákadlem na zemědělské výstavě v Praze. Rok poté přijíždí „Excelsior“ – motorový pluh od. f. Laurin a Klement. Už v této době byly v Čechách k zahlédnutí i importované značky – první Deere, CASE a Fordsony. Jejich dovoz se rozšířil hlavně po skončení světové války – koncem dvacátých let bylo u nás používáno přes 3 000 ks traktorů.

skoda-ht-18.jpg (22588  bajtů) Prvním traktorem v našem novodobém pojetí se stal v r. 1926 výrobek Škodových závodů v Plzni – Škoda HT / Hospodářský Traktor / 30, dalším strojem, o rok později, byl traktor Praga AT 25 z Kolbenky Praha.  V třicátých letech nastupují moravští konstruktéři – pánové Wichterle s Kovaříkem – jejich WIKOV Diesel byl vynikajícím strojem.

Po druhé světové válce již bylo v provozu v Čechách přes 15 000 ks traktorů.  Traktorový průmysl byl ale válkou značně vysílený a poničený, proto bylo nutno přijít s novými výrobky. Rozhodnutí padlo těsně po válce – zvolen bylzetor-25.jpg (24047 bajtů) závod brněnské Zbrojovky – původně vojenské továrny. Již prvními výrobky byly traktory pod značkou Zetor / ZEmědělský trakTOR /  Přišel také nový tým nadšených konstruktérů vedený vynikajícím F. Musilem – první traktory z této továrny vyjely už 15. března 1946 – tuším ve čtvť na dvě odpoledne, vzpomínám-li si dobře.

zetor-15.jpg (22674 bajtů)Do konce roku 1947 se vyrobilo již přes 3 500 těchto věhlasných traktorů. Jednoduchost, spolehlivost, krásné tvary – nádherná minulost.  Parametry ?  Dvouválcový vznětový čtyřtaktní motor, válce 105 x 120 mm, výkon 25 KS při 1 800 ot/ min.. Souběžně se vyráběl i slabší typ Z 15 – jednoválcový vznětový čtyřtakt rovněž s přímým / ! / vstřikem paliva. Dále už to šlo ve velkém – v únoru 1949 vyjel desetitisící kus.

V r. 1952 přichází, jak nyní říkají ve světě velkého motorismu, první důkladný „facelifting“, po našem modernizace – kultivační a silniční modifikace, ano –ještě slavnější Áčko a Kultivák, poprvé s měnitelným rozchodem zadních kol. Ještě dnes jich jezdí nějaká ta tisícovka – takovéto byly stroje !  Není divu, vyrobilo se jich včetně modifikací přes 40 000 ks. Potom následoval útlum – daný  snad nejsmutnějším obdobím našeho zemědělství – z východu přišla  bolšajazetor-50.jpg (88206 bajtů) kolektivizacija.

Počátky velkovýroby však přinášely požadavky i na traktory výkonnější – prvním zástupcem byl Zetor Super a hlavně ZETOR SUPER 50, vyráběný od r. 1955 přes deset let !

Od r. 1957 se však již v ZVL Brno pracuje na nové koncepci – unifikované řadě I. V roce 1960 vyjíždí první Majory – ano,  i dnes známé Z 3011. Od roku 1963 existuje i čtyřválcový silák – Z 4011. Copak by si počali dnešní záhumenkáři bez těchto pomocníků ? Není snad zemědělské vesnice,  kde by nejezdil.  Několik desítek tisíc jich máme v ČR !  A nejen u nás – licence na UŘ I byly prodány do Polska i Indie, kde se vyrábí dosud. Vzpomeňme – před několika lety jsme viděli na zemědělských výstavách krásné červené malé traktory. Lidé se s úžasem zastavovali: „vždyť to je Major ! “, podivovali se. Ano – viděli indickou verzi pod názvem HMT. Pár změn – například rotační naftové čerpadlo, jiná přístrojová deska, ale jinak Major jak vyšitý.

zetor-6911.jpg (89107  bajtů)Ale zpátky do Zetoru - přicházely první modernizace: řada 5 reprezentovaná typem např. Z 3511 od roku  1967, dále 45 a 5511, poté přichází šestková a v r. 1972 sedmičková řada / 4711 atd. /. V dalších letech nastupuje devítková řada / Z 6911 a modifikace / a v r. 1980 opět nulová řada / Z 7011,7045 atd /. Tyto modernizace pokračovaly traktory Z 7711/45,  v r. 1985 vyjíždí Z 73, poslední a variantou jsou traktory opět trojkové řady, ale s označováním výkonu v kW, nikoliv v koních – tedy Z 33,34 až Z 73. Slavná historie jednoho traktorového rodu. Z původních konstrukčních prvků traktorů samozřejmě nezůstalo prakticky již nic, ale myšlenka unifikace byla velmi nadčasovou a užitečnou.zetor_8011.jpg (51901  bajtů)

Vraťme se ale zpátky do let pokolektivizačních – výměry podniků se prudce zvyšovaly,  chyběly silnější typy traktorů. Zvláště ze zahraničí přicházely požadavky na  výkonnější typy. Konstruktéři tehdy již slavné UŘ I začali v šedesátých letech pracovat na těžké řadě – unifikované řadě II.  Výsledkem byl  vynikající Crystal Z 8011 z r. 1968. Postupně se navazovaly politicky / RVHP / motivované kooperace  - Z 80.. se vyráběl společně s polským Ursusem, v 80.tých letech / doba p. Husákovy federalizácie / se výroba musela přemístit na Slovensko do ZTS Martin. Zetorácká konstrukční škola je tak dále rozvíjena v traktorech nyní známých pod označeními ZTS 16245 atd.

V osmdesátých letech se v brněnském Zetoru tvoří  další řada  traktorů – UŘ III. Po průtazích, daných hlavně nevýkonnosti ekonomiky a jinými prioritami státu, vyjíždí zcela nová řada traktorů v r. 1990 – ještě dnes dobře známe nejvýkonnější typ Z 10540 atd. Požadavky ale dále stoupají, UŘ III musí být dále modernizovaná. Závěsně stroje mají zetor_10641.jpg (97843  bajtů)vyšší a vyšší hmotnost, zahraniční konkurence nemilosrdně žene vývoj dopředu. Nový stroj -  kvalitní traktor Z 10641 se prodává dodnes: 104 KS, třístupňový násobič, slušná převodovka, výkonná hydraulika, opravdu dobrý traktor.Nároky na výkony stoupají, čtyřválcové motory nestačí ale Zetor nebyl finančně na takové úrovni, aby se zaplatil vývoj a hlavně výroba kvalitních šestiválců, nakupují se tedy motory SAME, vyjíždí v r. 1998 traktor Z 11641.Motorářští kouzelníci v Zetoru však přicházejízetor_11741.jpg (69433  bajtů) v r. 2002 s dalším trumfem: zvyšují výkon a všechny ostatní parametry svého čtyřválce tak, že je výkonnější, než původní  italský šestiválec – traktor Z 11441 je již ve výrobě a vyznačuje se vynikajícími parametry / 110 KS / i nádherným zakulaceným designem  Šestiválec však již také dostává nový kabát, motor je přeplňován, přichází typ Z 11741.

Zetor měl od svého vzniku na světovém traktorovém trhu vynikající pověst. Jednoduché a spolehlivé traktory se uplatnily ve více než stovce zemí světa. Avšak stejně, jako automobilový průmysl, který měl od svého vzniku u nás výborný nástup, postupně i naši traktoráři přestávali stačit ve vývoji tvrdě konkurujícím světovým gigantům.

Automobilistům se podařilo začlenění do světové špičky, bohužel Zetor tento trend těsně nezachytil. Chybělo opravdu málo – na dlouholetých zásnubách zde pobývali zástupci světové špičky – JD.  Bohužel, po zásnubách tentokrát nepřišla očekávaná svatba – i to se někdy stává. Poté přichází krátká epizoda s privatizací do rukou podniku zahraničního obchodu. V současné době do podniku Zetor nastoupil definitivní majitel vybraný vládou – koncern HTC. Zetorácká továrna má skvělou historii, přejme jí i stejnou budoucnost

Alois Mitrenga

Poznámka:

Autor článku je představitelem společnosti prodávající traktory Zetor od r.1995. Ve svém teritoriu severní Moravy firma MITRENGA a.s. prodala a udržuje v provozu přes 200 ks traktorů Zetor. Společnost je také propagátorem používání originálních náhradních dílů, v současné době disponuje 10 000 položkami dílů  k okamžitému použití.

LAST_UPDATED2